gogo2 posted on 18-5-2012 01:14 PM

Kejatuhan besar bursa saham dunia. Ekonomi dunia meleset. Sila bersedia!!!

Asia shares fall steeply on worries over Spain banks, growth


May 18, 2012
TOKYO, May 18 ¡ª Asian shares fell steeply today after more signs emerged of growing instability among Spanish banks and political turmoil in Greece, with the latest sluggish economic data from the United States adding to the list of risks for investors.

MSCI¡¯s broadest index of Asia-Pacific shares outside Japan was down 0.6 per cent, after snapping a four-day losing streak yesterday. The index slid more than 3 per cent ¡ª its biggest one-day drop in six months ¡ª and hit a four-month low on Wednesday.

The index has shed about 9 per cent in May.

Japan¡¯s Nikkei stock average opened down 1.7 per cent.

Global stocks fell for a fifth day, and the Standard & Poor¡¯s 500 index closed at a four-month low yesterday.

US data showed manufacturing in the mid-Atlantic states unexpectedly contracted in May, and new claims for jobless benefits last week held at levels suggesting slow growth in hiring.

Concerns about growth plus Europe¡¯s worsening financial woes have given momentum to the flight to safety, boosting the yen to multi-month highs against the dollar and the euro yesterday.

The euro inched up 0.2 per cent to 100.81 yen today, off its lowest since February 7 of 100.54 yen which it touched yesterday, while the dollar held at 79.36 yen, also above a three-month low of 79.13 yen hit yesterday.

But the euro marked a fresh four-month low of US$1.26661 early today and was expected to stay under strong selling pressure.

¡°Financial and asset market divergence in the euro zone is likely to make the EUR (euro) less attractive to reserve managers, in our view,¡± Morgan Stanley said in a research note.

¡°The shrinking pool of available higher-rated assets suitable for central bank reserves suggests that the EUR¡¯s weighting in reserves is likely to be questioned,¡± it said.

That would imply that the motivation to buy the euro for purposes of diversification is declining, leaving the single currency increasingly vulnerable, Morgan Stanley said.

US June crude oil inched up 0.1 per cent to US$92.65 a barrel after settling at the lowest level since November 2 as the US data raised concerns over demand. Brent crude was down 0.4 per cent at US$107.10 a barrel, after sliding more than 2 per cent yesterday to settle at its lowest since December 30 on concerns over turmoil in Greece.

Reflecting mounting risk aversion, the CBOE VIX Volatility index, a gauge of investor anxiety that measures expected volatility in the Standard & Poor¡¯s 500 index over the next 30 days, rose nearly 1 per cent to close at a five-month high of 24.49 yesterday.

High stress levels were carried over to Asian credit markets today, widening the spread on the iTraxx Asia ex-Japan investment-grade index by 6 basis points to its widest level since mid-January.

Financial instability in Spain deepened, with Moody¡¯s Investors Service cutting the long-term and deposit ratings of 16 Spanish banks, including Banco Santander late yesterday.

The government¡¯s takeover of Bankia earlier this month has raised the prospect of more state bailouts for banks saddled with bad loans from a burst property bubble, lifting Spanish borrowing costs.

Also yesterday, Fitch downgraded Greece deeper into junk territory, citing the risk that the heavily indebted country might leave the euro zone.

A poll yesterday, the first conducted since talks to form a government collapsed and a new election was called for June 17, showed Greek voters are returning to the establishment parties that negotiated its bailout.

This projection offers some relief for European Union leaders who say that without the bailout, Greece would be headed for certain bankruptcy and ejection from the common currency, putting the euro zone on course for financial destruction. ¡ª Reuters

gogo2 posted on 18-5-2012 01:25 PM

Kejatuhan KLCI dalam minggu ini sahaja:-

http://i294.photobucket.com/albums/mm120/gogo2gogo2/KLCI18May2012.jpg

biosfree posted on 18-5-2012 01:34 PM

ni tentu ekonomi china naik nih,....china jadi, comand and conquer, le....

sayawifenikmie posted on 18-5-2012 01:40 PM

ni tentu ekonomi china naik nih,....china jadi, comand and conquer, le....
biosfree Post at 18-5-2012 13:34 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

tak paham...kenapa begitu pulak? maksud akak..kenapa ekonomi dunia merudum..ekonomi cina naik?

sayawifenikmie posted on 18-5-2012 01:41 PM

Post Last Edit by sayawifenikmie at 18-5-2012 13:43

Asia shares fall steeply on worries over Spain banks, growth


May 18, 2012
TOKYO, May 18 ¡ª As ...
gogo2 Post at 18-5-2012 13:14 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif

teringat zaman meleset 1998 dulu ...... para artis yang kengkonon kaya raya pakat2 sibuk buka gerai makan nak cari duit ..... harap2 janganlah teruk macam dulu ... banyak yang hilang kerja ...% perceraian jugak meningkat ....  kesiannn ....

Artemesiaa posted on 18-5-2012 02:04 PM

Line graf tu dah macam line heartbeat machine kat wad ICU

saden posted on 18-5-2012 02:10 PM

kalau undi PR, sure naik balik graf tu.

cak! posted on 18-5-2012 02:19 PM

time utk beli saham murah2..nnt naik plak..kaboom manyak untun  {:doto

gogo2 posted on 18-5-2012 02:21 PM

time utk beli saham murah2..nnt naik plak..kaboom manyak untun
cak! Post at 18-5-2012 14:19 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


   Betul juga cakap engkau. Tapi kena taw timing kutip. Sekarang Greece di ambang kejatuhan. 17 Jun adalah tarikh keramat pilihanraya Greece yg menentukan hala tuju Greece dan hala tuju ekonomi dunia.

R2D2 posted on 18-5-2012 02:24 PM

ekonomi malaysia mampan. kata2 menjelang PRU ;P

R2D2 posted on 21-5-2012 04:14 PM

Saham KL dijangka terus rendah

KUALA LUMPUR 20 Mei - Saham-saham di Bursa Malaysia dijangkakan terus rendah berikutan kebimbangan berterusan terhadap ekonomi dunia, kata penganalisis.

Pasaran tempatan juga dijangka mengalami aliran harga menurun berikutan prestasi ringgit dan komoditi yang lemah - dengan ringgit, minyak dan minyak sawit mentah, masing-masing susut 2.2 peratus, 3.1 peratus dan 5.7 peratus - ekoran faktor luaran yang negatif.

Keadaan ini berpunca daripada kebimbangan berterusan terhadap pemecahan zon Eropah, susulan perkembangan baharu politik di Eropah dengan pihak yang anti-penjimatan, membentuk kerajaan pasca pilihan raya.

Ketua Penyelidik Runcit Affin Investment Bank, D. Nazri Khan menjangkakan bursa tempatan akan menguji paras sokongan psikologi 1,500.

Beliau berkata pasaran terus berada dalam kedudukan yang tidak menentu berikutan kebimbangan bahawa krisis hutang Eropah kini semakin besar. - Bernama

True-X posted on 21-5-2012 04:20 PM

ni ke amagedon yg diura urakan tuh... huhuuhuh

sepiITUindah posted on 21-5-2012 04:37 PM

dengan kecekapan pentadbiran dato' seri mohd najib tun abdul razak
tanah melayu tak akan merasa kesannya

kambeng_masam posted on 21-5-2012 04:45 PM

nilai RM berbanding USD akan jadi lebih rendah tak?

boria posted on 21-5-2012 04:45 PM

takde bendalah bursa dari awal thn dok naik..sekarang time correction....aku paling risau harga emas nampak gaya macam nak mengulangi sejarah awal 80an jatuh merundum tinggal suku dari nilai sebenar.....nak naik balik tunggu lebih 10thn baru pulang modal....

kueh_kueh posted on 21-5-2012 04:48 PM

Reply 14# kambeng_masam


    dah rendah dah pon...:sleepy:

kambeng_masam posted on 21-5-2012 04:51 PM

Reply 16# kueh_kueh


    skang tak rendah mana lagi....huu....tungu rendah sket lagi baru sedap sket aku nak transfer duit dari obersi...{:mlshy:}  mcm kawan2 aku geng2 indon, pinoy sama india...sesedap je depa jadi kaya banyak walopon antor duitnya sket je ke negara asal memasing.{:mllalala:}

solstice posted on 21-5-2012 05:05 PM

The end is near:'(

yuluvkika posted on 21-5-2012 05:07 PM

Reply 13# sepiITUindah


malaysia akan bertambah maju dengan rasuah/salahlaku dikalangan pekerja gomen, ahli politik dan menteri2. malaysia bakal jadi negara ekonomi terkuat dunia tak lama lagi. {:smileo

hzln posted on 21-5-2012 05:26 PM

skrip biasa dari muntri2 hidup dlm denial:

1. malaysia dijangka tidak akan menerima kesan yg teruk lantaran krisis ekonomi/kewangan/perbankan di rantau/negara x
2. fundamental ekonomi kita adalah kukuh dan mampu bertahan serta mengharungi kesan kejatuhan ekonomi rantau/negara x
3. sistem kewangan kita mempunyai ketahanan dari terkesan dgn kejutan luar
4. kejatuhan pasaran saham kita tidak seteruk di negara/rantau x/y/z
5. pertumbuhan ekonomi kita dipacu oleh permintaan domestik dan permintaan domestik negara kita kekal tinggi dan dijangka tidak terjejas oleh faktor2 asing
6. ringgit masih kukuh, rezab antarabangsa masih tinggi, lebihan akaun semasa masih besar
7. aliran masuk pelaburan terus asing kekal tinggi dan dijangka terus meningkat lantaran krisis ekonomi ni negara/rantau x mendorong para pelabur membuat pelaburan di negara ini yg tidak menerima kesan kemelesetan tersebut
8. pasaran eksport kita adalah pelbagai dan tidak tertumpu di rantau/negara x yg dilanda krisis, dgn % nilai eksport hanyalah xx% sahaja (pastikan % itu adalah sangat rendah) dari keseluruhan eksport negara
9. kerajaan sentiasa memantau perkembangan dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan dan jika diperlukan pakej rangsangan akan diperkenalkan

:loveliness::loveliness::loveliness:

akubest posted on 21-5-2012 05:29 PM

Reply 20# hzln

ko mmg the apprentice.....!!!!!
klasssssssssss {:1_132:} {:1_132:} {:1_132:}

Wak-jawa posted on 21-5-2012 05:33 PM

Reply 11# R2D2


     "Ketua Penyelidik Runcit Affin Investment Bank, D. Nazri Khan menjangkakan bursa tempatan akan menguji paras sokongan psikologi 1,500."

ye ke...

hzln posted on 21-5-2012 05:34 PM

Reply  hzln

ko mmg the apprentice.....!!!!!
klasssssssssss
akubest Post at 21-5-2012 17:29 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


    sudah tepu dgn skrip2 hidup dlm denial sebegitu {:3_95:}

JohnDeSouza posted on 21-5-2012 06:08 PM

wahhhh pandai ang hapal skrip depa ni.ang graduan ekonomi ka.hahahaha

baghal_bortuqal posted on 21-5-2012 06:23 PM

wahhhh pandai ang hapal skrip depa ni.ang graduan ekonomi ka.hahahaha
JohnDeSouza Post at 21-5-2012 18:08 http://mforum.cari.com.my/images/common/back.gif


    spm jah katanye {:mliseeu:}










:doh3:
Page: [1] 2 3 4 5 6
View full: Kejatuhan besar bursa saham dunia. Ekonomi dunia meleset. Sila bersedia!!!